עקירת שן בינה 

עקירת שן בינה

אם אי פעם הרגשתם כאב פתאומי וחד בחלק האחורי של הפה, סביר להניח שהכרתם מקרוב את שיני הבינה שלכם. הגעתם, לעתים קרובות בסוף שנות העשרה או בתחילת שנות העשרים שלנו, יכולה להיות לא נעימה. 

קבוצה שלישית זו של שיניים טוחנות נחשבת לדילמה דנטלית, ויש לה היסטוריה עשירה בתכונות אבולוציוניות שאינן רלוונטיות עוד בחיים המודרניים, אך ממשיכות לגרום אי נוחות וסיבוכים דנטליים לרבים. הצטרפו אלינו בעודנו מתעמקים בעולם שיני הבינה: מקורן, הסיבות מדוע יש צורך לבצע עקירה וכיצד מתבצע תהליך העקירה כולו. בנוסף, חשבנו שיהיה מועיל לשתף כמה טיפים שימושיים להחלמה וטיפול לאחר מכן שיעזרו לכם במסע חזרה לחיוך ללא כאבים.

מהן שיני בינה?

שיני בינה, או טוחנות שלישיות כפי שהן ידועות מבחינה מקצועית, מופיעות בדרך כלל בסוף שנות העשרה או בתחילת שנות העשרים. הן ממוקמות בפינות הרחוקות ביותר של הפה. שמן מגיע מהגיל שבו הם מופיעים בדרך כלל, תקופה הקשורה לבגרות מוגברת או 'חוכמה'. בעבר, תפקידם העיקרי היה לפצות על תזונה של מזונות קשים ולא מעובדים שדרשו שיניים טוחנות נוספות ללעיסה יעילה.

עם זאת, במהלך האבולוציה האנושית חלו שינויים משמעותיים בהרגלי התזונה. ככל שהתזונה שלנו התרככה ושמירה על בריאות הפה השתפרה, הצורך בסט זה של טוחנות גיבוי פחת בהדרגה. עם זאת, שיניים אלה ממשיכות לעשות את דרכן לתוך חללי הפה שלנו גם בעידן המודרני.

שיני בינה מגיעות לעתים קרובות עקומות,  זה יכול להוביל למגוון בעיות, שכן המיקום המסורבל שלהן בדרך כלל יכול ליצור קושי לניקוי, מה שמוביל להצטברות חיידקים. בעיות כגון אינפקציה וצפיפות הן תכופות בשל שטח פנוי קטן בדרך כלל בפה. כפי שנראה בסעיפים הבאים, סוגיות אלו הן הסיבות העיקריות לעקירת שיני בינה.

סיבות לעקירת שן בינה

עקירת שן בינה נדרשת לעיתים קרובות עקב מספר מצבים המשפיעים על בריאות הפה. אחת הסיבות העיקריות היא הצפיפות, לפיה לשיני הבינה אין מספיק מקום לצמוח, מה שגורם לאי נוחות ולעיתים לכאבים עזים. שיני בינה, בהיותן בחלק האחורי הרחוק של הפה, קשות יחסית להגעה בזמן צחצוח או שימוש בחוט דנטלי וזה מגדיל את הסבירות לעששת ולמחלות חניכיים.

סיבוכים הקשורים לשיני בינה פגועות

שיני בינה פגועות עלולות ליצור מגוון סיבוכים, כולל זיהום, ציסטות וגידולים. מצבים שליליים אלה עלולים לגרום נזק נוסף לשיניים, לעצם הלסת ולעצבים הסמוכים. בדיקות שיניים סדירות וצילומי רנטגן מסייעים לגילוי מוקדם של סיבוכים כאלה, ובמידת הצורך, לעקירת שיני בינה פוגעות.

צפיפות וחוסר תיאום

צפיפות היא סיבה מרכזית נוספת המובילה לעקירת שיני בינה. כאשר אין מספיק מקום בפה, שיני בינה יוצאות לעתים קרובות דוחפות שיניים אחרות הצידה, מה שמוביל לחוסר התאמה. זה יכול להשפיע על מבנה הפה הכללי ובכך לשבש תפקוד שיניים תקין ומראה.

שיני בינה לעתים עשויות להיות בריאות ומיושרות כראוי אך עדיין ניתן להמליץ על עקירתן, כדי למנוע בעיות עתידיות, במיוחד במקרים בהם הן עלולות לגרום לבעיות בטיפולים אורתודנטיים כמו פלטה.

באופן כללי, בעוד שהמחשבה על מיצוי יכולה להיות מטרידה, חשוב לזכור כי הליך זה הוא די נפוץ ובסופו של דבר תורם לבריאות הפה טובה יותר. הליך העקירה, אשר יפורט בסעיף הבא, כולל טיפול לפני הניתוח ואחרי הניתוח.

תהליך עקירת שן בינה

תהליך עקירת שן בינה מתחיל בדרך כלל בבדיקת שיניים יסודית, לרוב באמצעות צילומי רנטגן, כדי לקבוע את מיקום שיני הבינה ולתכנן את גישת העקירה היעילה ביותר. שלב תכנון זה הוא קריטי מכיוון שהוא מסייע לצפות אתגרים פוטנציאליים ולמזער את הסיכונים הקשורים לחילוץ.

הוראות טרום ניתוחיות

לפני ההליך, רופא השיניים או מנתח הפה שלכם בדרך כלל יתן הוראות מסוימות לצורך הכנה לניתוח. הוראות אלה כוללות לעתים קרובות המלצות לצום – בדרך כלל כשש עד שמונה שעות לפני הניתוח. בנסיבות מסוימות, ייתכן שיומלץ לכם גם להפסיק באופן זמני את הצריכה של תרופות מסוימות עלולות להשפיע על קרישת הדם.

אפשרויות הרדמה

אחד השלבים הבסיסיים בהליך עקירת שן בינה הוא יישום ההרדמה. בהתאם למורכבות המקרה ולרמת הנוחות של המטופל, ניתן להשתמש בסוגים שונים של הרדמה. הרדמה מקומית נפוצה, כאשר האזור סביב השן מורדם. עם זאת, במקרים מורכבים יותר, ניתן להשתמש בטשטוש או בהרדמה כללית, מה שהופך את המטופל לרגוע מאוד או מורדם לחלוטין במהלך ההליך, בהתאמה.

תהליך העקירה

תהליך העקירה בפועל כרוך ביצירת חתך ברקמת החניכיים לצורך חשיפת השן והעצם. אם השן נפגעת, ייתכן שיהיה צורך לחלק אותה למקטעים באמצעות מקדחה דנטלית לפני שניתן יהיה לעקור אותה. לאחר מכן עוקרים את השן באמצעות מלקחיים דנטליים. לאחר העקירה, האזור מנוקה היטב, והפצע נתפר כדי לקדם ריפוי ולמזער דימום.

הוראות לאחר הניתוח

לאחר העקירה, מלבד תחבושות שהונחו על אזור העקירה על ידי המנתח, הטיפול העצמי משחק חלק בלתי נפרד. זה יכול לכלול הנחת קוביות קרח כדי למזער נפיחות ונטילת תרופות מרשם לניהול כאב. כמו כן, מומלץ על התאמות תזונתיות, כגון הימנעות מפריטי מזון קשים וחמים, כמו גם שמירה על היגיינת הפה.

חשוב לזכור כי בעוד מידע זה מספק סקירה כללית, הפרטים הספציפיים של ההליך עשויים להשתנות בהתאם למקרה של האדם והגישה של רופא השיניים.

טיפים להחלמה וטיפול לאחר מכן

לאחר עקירת שן בינה, טיפול נאות לאחר מכן הוא חיוני כדי להבטיח החלמה חלקה. מנוחה היא הכרחית ויש להימנע מביצוע פעולות מאומצות. נפיחות ואי נוחות, תופעות לוואי נפוצות, ניתן להקל באמצעות קומפרסים קרים ומשככי כאבים ללא מרשם. בשלב זה, לא ניתן להפריז בשמירה על היגיינת הפה, אך חשוב להימנע מצחצוח ליד מקום העקירה ולצרוך מאכלים רכים הכוללים מרקים, שייקים ומאכלי מחית. לבסוף, הגיעו לפגישות המעקב שלכם כדי שרופא השיניים יוכל להעריך את הריפוי.

סוגי הרדמה המשמשים לעקירת שן בינה

בהתאם למורכבות של עקירת שן בינה, ניתן להשתמש בסוגים שונים של הרדמה. טבלה זו מתארת חמישה סוגים של הרדמה המשמשים לעתים קרובות להליך עקירת שיני בינה.

תיאורסוג הרדמה
הרדמה מקומיתכרוכה בהרדמת האזור סביב שן הבינה, מה שמבטיח שהמטופל ירגיש כאב מינימלי עד אפסי, אך יישאר בהכרה ויגיב לאורך כל ההליך.
גז צחוקידוע גם בשם גז צחוק, תחמוצת החנקן הנשאפת דרך מסכה וגורמת למצב של הרפיה. הרדמה מקומית ניתנת גם במקביל.
הרדמה אוראליתסדציה אורלית כוללת גלולה הנלקחת שעה לפני ההליך. רמת ההרדמה שהיא מספקת היא בינונית עד גבוהה, ולעיתים גורמת למטופל להיות מנומנם או ישן.
הרדמה תוך ורידיתניתנת דרך הווריד, הרגעה תוך ורידי גורם למצב עמוק יותר של הרפיה או שינה. היא משמשת לעתים קרובות לניתוחים נרחבים או לחולים הסובלים מחרדה דנטלית.
הרדמה כלליתבמקרים משמעותיים, ניתן להשתמש בהרדמה כללית כדי לגרום להרדמה מלאה. הרדמה כזאת מיועדת  עבור הליכים מורכבים יותר או לחולים עם מצבים רפואיים והתנהגותיים ספציפיים.

שאלות נפוצות בנושא עקירת שן בינה

בחלק זה, ריכזנו רשימה של שאלות נפוצות שיעזרו לכם להבין טוב יותר את  התהליך עקירת שיני הבינה.

  • האם תהליך עקירת שן בינה תמיד נחוץ? לא תמיד. אין צורך בעקירת שיני בינה ישרות שאינן גורמות לכאב או לבעיות שיניים. ההחלטה על עקירה מתקבלת בדרך כלל אם יש עדות לסיבוכים כגון כאב, זיהום, עששת או מחלת חניכיים.
  • כמה זמן לוקח לאתר העקירה להחלים לחלוטין? זמני הריפוי יכולים להשתנות בהתאם למורכבות תהליך עקירה, אך בדרך כלל, לוקח שבועיים לאזור עקירה להחלים. ייתכן שיחלפו מספר שבועות או חודשים נוספים עד שרקמת העצם בחניכיים תחלים לחלוטין.
  • מהם הסיכונים והסיבוכים הפוטנציאליים של עקירת שן בינה? כמו בכל הליך כירורגי, עקירת שן בינה מגיעה עם סיכונים מסוימים כולל זיהום, דימום, מכתשית יבשה, נזק לשיניים או עצבים סמוכים וסינוסים. עם זאת, אלה נדירים יחסית ורופא השיניים יספק הוראות לגבי אמצעי מניעה.
  • האם שיני בינה יכולות לגרום לבעיות בהמשך החיים? כן, אפילו שיני בינה שלא גורמות לאי נוחות יכולות לגרום לבעיות בהמשך החיים. בעיות אלה יכולות לכלול חורים בשיניים, מחלות חניכיים וצפיפות יתר של שיניים שעלולה להוביל לאי נוחות או לבעיות בעתיד.
  • האם הליך עקירת שן בינה כואב? תהליך עצמו אינו כואב בגלל השימוש בהרדמה. אי נוחות לאחר הניתוח משתנה בין אנשים, אך ניתן לנהל אותה ביעילות עם תרופות מרשם לכאב וטיפול מתאים לאחר מכן.

יתרונות וחסרונות של עקירת שן בינה

יתרונות:

  • הקלה על כאבים: עקירת שיני בינה יכולה לספק הקלה מיידית מאי הנוחות הנגרמת על ידי שיניים צפופות, צפופות או נגועות.
  • מניעת סיבוכים עתידיים: עקירת שן בינה בזמן מפחיתה את הסיכון לציסטות, מורסות, מחלות חניכיים ונזק לשיניים סמוכות.
  • היגיינת פה משופרת: הסרת שיני בינה, במיוחד אלה שנפגעו, הופכת את ניקוי החלק האחורי של הפה לקל יותר, ומשפרת את היגיינת השיניים הכללית.
  • הפחתת צפיפות: עקירת שיני בינה יכולה למנוע תזוזה של שיניים אחרות, ולשמור על יישור השיניים בלסת.

חסרונות:

  • סיכון כירורגי: כמו בכל הליך כירורגי, תהליך עקירת שן בינה מגיע עם סיכונים כגון זיהום, דימום ונזק לשיניים או לעצבים שמסביב.
  • זמן החלמה: בדרך כלל לוקח כמה ימים להתאושש מעקירת שן בינה, שבמהלכם המטופל עלול לחוות כאב, נפיחות וקשיי אכילה.
  • צורך בהרדמה: בהתאם למורכבות העקירה, ייתכן שיהיה צורך בהרדמה או טשטוש, אשר מגיע עם סט סיכונים משלו.
  • עלות: עקירת שן בינה, במיוחד אם מדובר עקירה מורכבת או דורש טשטוש, יכולה להיות יקרה למדי, במיוחד אם אינה מכוסה על ידי ביטוח שיניים.

ד"ר הולדר – רופא שיניים ברעננה המתמחה במגוון תחומים כולל טיפול שיניים, טיפולי שורש, עקירת שיניים, השתלות שיניים, שיקום הפה, פרוצדורות שחזור ועוד. בקליניקה שלנו ברעננה תוכלו לקבל טיפול מקצועי, שיניים יפות ובריאות בעזרת צוות מיומן וטכנולוגיה מתקדמת תוך מתן שירות אישי, שירותי ואדיב. קבעו תור עוד היום במרפאת שיניים מרכז גירון רעננה.