סתימה בשן – דברים שחשוב לדעת על הטיפול והתהליך 

טיפול סתימה בשן

הידיעה שאתם זקוקים לסתימת שן יכולה לעורר תערובת של רגשות – אי נוחות מהמחשבה על התהליך, הקלה על כך שקיים פתרון וסקרנות לגבי מה לצפות. עולם טיפולי השיניים שופע אפשרויות ופרטים שיכולים להיראות מורכבים. עם זאת, הבנת המורכבויות הללו חיונית לקבלת החלטות מושכלות לגבי בריאות הפה שלנו. עם ההתקדמות בטיפולי השיניים, חור כבר לא מסמל אובדן בלתי הפיך של השן אלא דרך משקמת לעבר חיוך יפה  ובריא יותר.

סוגי סתימות שיניים

בעת טיפול בעששת, בחירת סוג סתימת השיניים הנכונה היא קריטית הן לאריכות חיי הסתימה והן להרמוניה האסתטית של החיוך. סתימות אמלגם, הסטנדרט של פעם, מציעות פתרון עמיד וחסכוני במיוחד. הם עשויים מתערובת של מתכות, כולל כסף וכספית, המספקים הגנה חזקה מפני ריקבון נוסף של השן. עם זאת, בשל המראה המתכתי הבולט שלהם, הם פחות פופולריים באזורים גלויים של הפה.

סתימות שרף המרוכבות מוערכות בזכות יכולתן להשתלב בצורה חלקה עם הצבע הטבעי של השיניים. הם נצמדים ישירות לפני השטח של השן, משפרים את שלמות המבנה ומפחיתים את הסבירות לשבירה. אמנם הן לא עמידות כמו סתימות מתכת, אבל הן בחירה נהדרת למי שנותן עדיפות למראה טבעי. סתימות חרסינה הן שם נרדף לחוזק ועמידות בפני כתמים, ומשקפות את המראה של שיניים אמיתיות, אך יכולות להיות יקרות. לבסוף, סתימות זהב, אם כי פחות נפוצות כיום, מוערכות בזכות עמידותן, ולעתים קרובות מחזיקות מעמד עשרות שנים ללא בעיות.

נוהל טיפול בעששת

טיפול בעששת וביצוע סתימה בשן מחייבים תהליך מוקפד ומדויק שהוא קריטי לשמירה על בריאות הפה ולמניעת סיבוכים נוספים. בתחילה, מטופלים בדרך כלל עוברים בדיקת שיניים יסודית, אשר עשויה לכלול צילומי רנטגן כדי לקבוע את היקף החור. לאחר זיהוי חור, רופא השיניים מתכונן לסתימה על ידי מתן הרדמה מקומית כדי להרדים את האזור הפגוע ולהבטיח חוויה ללא כאבים.

השלב הבא כרוך בהסרת ריקבון. רופאי שיניים משתמשים במכשירים מיוחדים כדי לחפור ולהסיר בעדינות את החומר הנרקב מהשן. הקידוח מותאם לגודל חלל החור ולמיקומו, במטרה לשמור על מבנה שן בריא ככל האפשר. לאחר החפירה מתבצע ניקוי וחיטוי קפדני של החלל ליצירת סביבה סטרילית לחומר המילוי.

בחירת חומר המילוי מושפעת מגורמים שונים, ביניהם נראות השן, גודל החור והעדפות המטופל, אשר יידונו בהקשר של סוגים שונים של סתימות שיניים. לאחר מכן מכניסים את הסתימה בזהירות לתוך החלל הנקי, מעצבים אותה כדי לחקות את קווי המתאר הטבעיים של השן, ואז מקשים אותה, בדרך כלל עם אור מיוחד. רופא השיניים מסיים את התהליך על ידי ליטוש הסתימה כדי להבטיח נוחות ושילוב חלק עם המנשך.

טיפול בבית לאחר הטיפול במרפאה הוא הכרחי, הדורש מהמטופלים לעקוב אחר שיטות היגיינת פה ספציפיות. זה עשוי לכלול הימנעות ממזונות ומשקאות חמים או קרים במיוחד כדי למזער את הרגישות. בדיקות סדירות לאחר הטיפול חיוניות למעקב אחר שלמות הסתימה ובריאות השיניים הכללית.

מדוע חשוב לא להזניח ולטפל בזמן בחור בשן

התעלמות מעששת יכולה להיראות כמו בעיה שולית בהתחלה, אך דחיית הטיפול סתימה בשן עלולה להוביל לבעיות שיניים משמעותיות. כאשר חור נותר ללא טיפול, העששת שמתחילה כשטח קטן של דה-מינרליזציה על האמייל עשויה להתקדם עמוק יותר לתוך השן. זה יכול בסופו של דבר להגיע למוך הפנימי הרגיש, ועלול לגרום לכאב ואי נוחות חמורים. התמודדות מיידית עם חורים היא לא רק עניין של הקלה מיידית על כאב, אלא השקעה בבריאות הפה לטווח הארוך.

חורים הם סוג של עששת, וללא התערבות, הם יכולים להפוך לשער לזיהומים חמורים יותר בפה. זיהומים אלה יכולים להתפשט מעבר לשן, ואולי להוביל למורסה דנטלית, שהיא אוסף מוגלה המחייב טיפול רפואי דחוף. יתר על כן, שלמותה המבנית של השן נפגעת עם עששת מתקדמת, סיכון לשברים ואובדן שיניים. תוצאות כאלה לא רק דורשות טיפולי שיניים מורכבים יותר, כמו טיפולי שורש או שתלים, אלא גם מכבידות כלכלית יותר מאשר סתימה פשוטה. טיפול חור בזמן מונע את הסלמת העששת ושומר על חוזקה המולד של השן.

בדיקות שיניים סדירות חיוניות לגילוי מוקדם וטיפול בעששת. במהלך ביקורים אלה, רופא השיניים שלכם יכול לזהות סימנים מוקדמים של ריקבון ולספק סתימות במידת הצורך, לעתים קרובות כאשר העששת היא שטחית ולפני שהכאב הופך להיות גלוי. גישה פרואקטיבית זו לטיפול שיניים מבטיחה שבעיות קלות לא יתפתחו לדאגות גדולות שעלולות לשבש את חיי היומיום והרווחה שלכם. ככל שדיברנו על סוגי הסתימות השונות, מתברר כי כל סוג מציע פתרון לעצירת התקדמות העששת ביעילות, מה שהופך את הטיפול המהיר למטרה בת השגה.

סיכונים וסיבוכים אפשריים

בעוד שביצוע סתימה בשן הינו טיפול בטוח לתיקון חורים, הן אינן נטולות סיכונים וסיבוכים פוטנציאליים. תגובות אלרגיות, למרות שהן נדירות, יכולות להתרחש בתגובה לחומרי מילוי מסוימים כגון אלה המשמשים בסתימות אמלגם, המכילות מתכות. מומלץ למטופלים ליידע את רופאי השיניים שלהם על כל אלרגיה ידועה לפני הטיפול. בנוסף, לאחר מילוי חור, אנשים מסוימים עשויים לחוות רגישות בשיניים לחום, קור או לחץ. רגישות זו בדרך כלל חולפת מעצמה, אך לעיתים היא יכולה להימשך ולדרוש התערבות דנטלית נוספת.

הסיכון להיווצרות ריקבון נוסף סביב או מתחת לסתימה הוא סיכון נוסף. סתימות לא מושלמות או פירוק של חומר המילוי יכולים לאפשר כניסת חיידקים, מה שמצריך החלפה או עבודת שיקום נרחבת יותר. יש גם את הסיכון הכרוך בכך שהסתימה תסדוק או תיפול, מה ששוב מאפשר נקודת כניסה לעששת.

הרגלי היגיינת פה נאותים ובדיקות שיניים סדירות הם בעלי חשיבות עליונה במזעור סיכונים אלה. שמירה על שגרת צחצוח פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי ושימוש במי פה מחטאים יכולה להפחית באופן דרסטי את הסיכוי לסיבוכים. במהלך ביקורי מעקב, רופאי שיניים יכולים לעקוב אחר מצב הסתימות ולטפל בכל בעיה באופן מיידי, כפי שמודגש בדיון על טיפול בזמן של חורים.

העלויות הממוצעות של סתימות שיניים בישראל

הטבלה הבאה מספקת סקירה כללית של העלויות הממוצעות עבור סוגים שונים של סתימות שיניים בישראל. חשוב לציין כי המחירים יכולים להשתנות בהתאם למרפאת השיניים ולמורכבות התהליך.

סוג חומר המילוי עלות ממוצעת (שקלים חדשים)אורך חיים צפוי
אמלגםסגסוגת מתכת300 – 50010-15 שנים
שרף מרוכבתערובת פלסטיק וזכוכית400 – 6005-7 שנים
חרסינהקרמיקה800 – 1,20010-15 שנים
זהבסגסוגת זהב2,000 – 4,00015-30 שנים

שאלות נפוצות בנושא סתימות שיניים

אם יש לכם שאלות נוספות לגבי סתימות שיניים, השאלות והתשובות הבאות עשויות לתת תשובות על ההיבטים שאינם נדונו במאמר הראשי.

  • כמה זמן לוקח לסתימה להתקבע ולפעילות רגילה של השן להתחדש?
    בדרך כלל, זמן ההגדרה של סתימת שיניים יכול לנוע בין 24 שעות עבור סתימות אמלגם לכמה דקות בלבד עבור סתימות מרוכבות שנרפאות עם אור מיוחד. עם זאת, מומלץ להימנע מלעיסה ישירה עם השן המלאה למשך מספר שעות לפחות. בדרך כלל ניתן לחזור לפעילות רגילה באופן מיידי, אם כי כדאי להימנע מאכילת מזונות קשים או דביקים במשך 24 השעות הראשונות לאחר פגישת מילוי.
  • האם יש מגבלות תזונתיות לאחר הצום לאחר טיפול של  סתימה בשיניים?
    לאחר המילוי, עדיף להימנע ממזונות ומשקאות חמים או קרים מאוד אם אתם חווים רגישות. היצמדו למזונות רכים יותר והימנעו מלעיסה ישירה של המילוי החדש למשך מספר ימים. רופאי שיניים ממליצים לעתים קרובות להימנע ממזונות ומשקאות עם צבעים עזים, כגון קפה, תה ויין אדום, כדי למנוע כתמים, במיוחד עם סתימות מרוכבות.
  • האם יש צורך להחליף סתימות שיניים לאחר זמן מסוים?
    כן, סתימות אינן מחזיקות מעמד לנצח וייתכן שיהיה צורך להחליף אותן בסופו של דבר עקב שחיקה, ריקבון או סדקים. סתימות אמלגם יכולות להחזיק מעמד 10 עד 15 שנים, בעוד שסתימות מרוכבות עשויות להיות מוחלפות לאחר 5 עד 10 שנים. בדיקות סדירות חיוניות כדי שרופא השיניים יוכל לעקוב אחר מצב הסתימות ולייעץ אם יש צורך בהחלפה.

ד"ר הולדר – רופא שיניים ברעננה המתמחה במגוון תחומים כולל טיפול שיניים, טיפולי שורש, השתלות שיניים, הלבנת שיניים, פרוצדורות שחזור ועוד. בקליניקה שלנו ברעננה תוכלו לקבל טיפול מקצועי, שיניים יפות ובריאות בעזרת צוות מיומן וטכנולוגיה מתקדמת תוך מתן שירות אישי, שירותי ואדיב. קבעו תור עוד היום במרפאת שיניים מרכז גירון רעננה.