סוגי-השתלות-שיניים/מאמרים

סוגי השתלות שיניים

השתלת שיניים הינה הליך רפואי שבמהלכו משתמשים בשורש של שן מלאכותית כדי לתמוך בשן מלאכותית שנראית בדיוק כמו שן אמתית. כיום ישנו מגוון רחב של סוגי השתלות שיניים. כל אחד מהסוגים הללו נועדו למטרה מסוימת. בשורות הבאות יובא פירוט אודות סוגי השתלות שיניים שונות, כך שתוכלו לחשוב מראש, לפני שתגיעו אל הרופא, מהו סוג השתלת השיניים שמתאים לכם ביותר.

ROOT FORM

סוג זה הינו השתלת שיניים הנפוצה ביותר שקיימת כיום, יש מי שקורא להשתלה זו "השיטה הקלאסית". בהשתלה זו, השתל המלאכותי של השורש הוא בעצם בורג שנקרא ROOT FORM, יהיה דומה מאוד לשורש של השן הטבעית שאליה הוא מושתל. השתלים האלה דומים מכל הבחינות לשורש של השן הטבעית (מבחינת הצורה והגודל). ניתן לבצע השתלת שיניים מסוג זה כאשר ישנן עצמות לסת רחבות ועמוקות. השתלת שיניים זו מתבצעת בשני שלבים. תחילה מבצעים את החדרת השתלים הדנטליים ולאחר המתנה של שלושה חודשים עד חצי שנה, מתבצעת הוספה של כתרים, גשרים או תותבות. תקופת ההחלמה מהשתלה זו עשויה להיות חצי שנה. היתרון העיקרי בשיטה זו הוא שהיא מוכרת מאוד וידוע שיש לה סיכויי הצלחה גבוהים מאוד. לעומת זאת, החיסרון בשיטה הזו בא לידי ביטוי בכך שרוב המטופלים רוצים להימנע מהמתנה ארוכה בין השלב של החדרת השתלים לבין שלב העמסת המבנה של הכתרים, הגשרים או התותבות.

PLATE FORM

בניגוד להליך הקודם, ה-PLATE FORM מתבצע בקרב מטופלים שעצמות הלסת שלהן קצרות וצרות. גם כאן, השיטה קרויה על שם השתל. בזמן ההשתלה, הרופא ימקם את השתל הארוך והשטוח כדי שהוא יוכל להתאים למבנה הלסת הצרה והקצרה. תקופת ההחלמה מהשתלה זו, בדומה להשתלת ה-ROOT FORM עשויה להיות חצי שנה.

SUBPERIOSTEAL

השתלת שיניים זו מתבצעת במקרים שבהם יש ירידה בעייתית במסה של העצם. במצב שכזה, משתילים שתל שנקרא SUBPERIOSTEAL במקום שבו חסרה השן. ישנם סוגי השתלות שיניים שעושים בהם שימוש תדיר, אך זהו לא המקרה. השתלה מסוג SUBPERIOSTEAL מתבצעת במקרים שבהם מדובר בלסת שנגרם לה נזק והיא אינה רחבה או אינה עמוקה מספיק לסוגי השתלים שצוינו קודם לכן.

שתלים השתלת שיניים ביום אחד

זהו הליך רפואי שמאפשר לבצע את ההליכים הכירוגים השונים בטיפול אחד בלבד. מדובר בשיטה טיפולית שלפיה, אם המטופל יבצע השתלה אחת בכל פעם, הוא יחוש טראומה בחלל הפה. בכל פעם, חלל הפה יחווה טראומה, ישתקם ויאלץ שוב לחוות טראומה. כך שיש מי שמעדיפים לבצע את הטיפול כולו ביום אחד כדי לאפשר לחלל הפה להתאושש מהר יותר. השתלה מידית לא מעט מטופלים בוחרים לבצע השתלת שיניים מסוג זה. מדובר בהתקנה של שתל דנטלי בתוך הלסת מיד לאחר שמבצעים עקירה של השן הטבעית. התהליך הזה מצמצם באופן משמעותי את תקופת הריפוי וההחלמה שמתרחשת בעת ביצוע הפעולות שצוינו קודם לכן. כדי לבצע השתלה מידית, המטופל צריך לבדוק קודם כל מול הרופא המטפל שלו שיש לו מספיק עצם בלסת, כזו שיכולה לייצב היטב את השתל. במידה וזה אכן המצב, ניתן לבצע שתל דנטלי מיד עם העקירה של השן הטבעית. מדובר בשיטה שרבים מעדיפים לבצע אותה, כדי לא להמתין לרגע שבו השן תנשור. חשוב לציין שיש מקרים שבהם לא כדאי לבצע את השתלה מידית. אלו המקרים שבהם כדאי להימנע מהשתלה זו: 1. אם צפיפות העצם שקיימת בעצם הלסת אינה אופטימלית 2. אם המטופל סובל ממחלות רקע כמו סכרת 3. אם המטופל מעשן באופן קבוע או נוטל תרופות 4. אם ישנה דלקת חניכיים 5. אם רקמת החיבור שבחניכיים דקה מידי

לסיכום :

נושא זה, ניתן לראות כי ישנו מגוון רחב של סוגי השתלות שיניים. הבחירה בסוג מסוים של השתלת שיניים מתבצעת לאחר בדיקה מקיפה ומדוקדקת. רופא שיניים מוסמך צריך לבחון תחילה את מבנה הלסת והעצם של המטופל ורק לאחר מכן, עליו להתאים לו את האופן של השתלת השיניים שמתאים לו ביותר. כשמדובר בביצוע שתלים, חשוב מאוד לבחור ברופא מומחה בעל ניסיון בתחום. כדי שתהיו בטוחים שאתם בידיים טובות, כדאי שתפנו אל דוקטור הולדר רופא שיניים ברעננה שמתמחה בכל סוגי השתלים.