ניתוח-השתלת-שיניים/מאמרים

ניתוח השתלת שיניים

ניתוח השתלת שיניים הוא הליך המחליף את שורשי השיניים במתכת, בצורת עמודים דמויי בורג ומחליף שיניים פגומות או חסרות בשיניים מלאכותיות הנראות ומתפקדות ממש כשיניים אמיתיות. ניתוח השתלות שיניים יכול להציע אלטרנטיבה מבורכת לתותבות שאינן משתלבות היטב ויכולות להציע גם אפשרות במצב בו קיים מחסור בשורשי שיניים טבעיים שאינו מאפשר בניית תותבות.

אופן ביצוע ניתוח השתלת שיניים תלוי בסוג השתל ובמצב עצם הלסת שלנו. ניתוח השתלת שיניים עשוי לכלול מספר הליכים. היתרון העיקרי של שתלים הוא תמיכה מוצקה לשיניים החדשות  – תהליך המחייב את העצם להחלים בחוזקה סביב השתל. מכיוון שריפוי עצם זה דורש זמן, התהליך יכול להימשך חודשים רבים.

מתי עושים ניתוח להשתלת שיניים?

שתלים דנטליים ממוקמים בניתוח בעצם הלסת, שם הם משמשים כשורשים של שיניים חסרות. מכיוון שהטיטניום בשתלים מתמזג עם עצם הלסת, השתלים לא יחליקו, ירעישו או יגרמו נזק לעצם כשיניים תותבות והחומרים לא יכולים להירקב במגע עם השיניים האחרות.

באופן כללי, השתלות שיניים עשויות להתאים במצבים הבאים:

  • שן אחת או יותר חסרות
  • עצם הלסת הגיעה לצמיחה מלאה
  • קיימת מספיק עצם להחזקת השתל או ניתן לעבור השתלת עצם
  • רקמות הפה בריאות
  • לא קיימים מצבים בריאותיים שישפיעו על ריפוי העצם
  • לא מעוניינים בשיניים תותבות
  • שיפור יכולת הדיבור
  • יכולת התחייבות לתהליך שאורכו מספר חודשים
  • לא לעשן

 

מה הסיכונים בניתוח להשתלת שיניים?

כמו כל ניתוח, גם ניתוח השתלת שיניים מהווה סיכונים בריאותיים מסוימים. עם זאת, בעיות כאלה הן נדירות, וכאשר הן מתרחשות הן בדרך כלל קלות ומטופלות בקלות. הסיכונים כוללים:

  • זיהום במקום ההשתלה
  • פציעה או נזק למבנים מסביב, כגון שיניים או כלי דם אחרים
  • נזק עצבי, העלול לגרום לכאב, חוסר תחושה או עקצוץ בשיניים הטבעיות, בחניכיים, בשפתיים או בסנטר
  • בעיות בסינוסים, כאשר שתלים דנטליים הממוקמים בלסת העליונה בולטים לתוך אחד מחלל הסינוסים 

איך מתכוננים לניתוח השתלת שיניים?

בתהליך התכנון של השתלות שיניים עשוי להיות מעורב מגוון מומחים, ביניהם רופא המתמחה במצבי הפה, הלסת והפנים (מנתח פה ולסת), רופא שיניים המתמחה בטיפול במבנים התומכים בשיניים, כגון חניכיים ועצמות. (רופא חניכיים), רופא שיניים שמתכנן ומתאים שיניים מלאכותיות (פרוסטודנט), או מדי פעם מומחה לאוזן, אף וגרון (אף אוזן גרון).

מכיוון שהשתלות שיניים דורשות הליך כירורגי אחד או יותר, עליך לעבור הערכה יסודית כדי להתכונן לתהליך, כולל:

  • בדיקת שיניים מקיפה. ייתכן ונצטרך צילומי רנטגן ותמונות תלת מימד דנטליות, ויוכנו דגמים מהשיניים והלסת שלנו.
  • סקירה של ההיסטוריה הרפואית. נשתף בכל מצב רפואי וכל תרופה שאנו נוטלים, כולל תרופות ותוספי מזון ללא מרשם. אם אנו סובלים ממחלות לב מסוימות או שתלים אורטופדיים, ייתכן ונצטרך לקחת אנטיביוטיקה לפני הניתוח כדי לסייע במניעת זיהום.
  • תוכנית טיפול. מותאמת למצבינו, תוכנית זו לוקחת בחשבון גורמים כגון כמה שיניים נצטרך להחליף ומהו מצב עצם הלסת והשיניים הנותרות.

כדי לשלוט בכאב, אפשרויות ההרדמה במהלך הניתוח כוללות הרדמה מקומית, הרגעה או הרדמה כללית. מומחה השיניים שלנו יסייע לנו להחליט לגבי האופציה הטובה ביותר עבורינו. צוות טיפול השיניים ינחה אותנו לגבי אכילה ושתייה לפני הניתוח, בהתאם לסוג ההרדמה שנבחר. במצב של הרגעה או הרדמה כללית, נקבע עם אדם קרוב שייקח אותנו הביתה לאחר הניתוח וכמובן, נפנה את שארית היום למנוחה.

איך מתבצע ניתוח להשתלת שיניים?

ניתוח השתלת שיניים הוא בדרך כלל ניתוח חוץ המבוצע בשלבים, עם זמן ריפוי בין השלבים.  תהליך הנחת שתל דנטלי כולל מספר שלבים:

  • הסרת שיניים פגומות
  • הכנת עצם הלסת (השתלה), בעת הצורך
  • השתלת שיניים
  • צמיחה וריפוי עצמות
  • מיקום שיניים מלאכותיות

התהליך כולו יכול לקחת חודשים רבים מתחילתו ועד סופו. חלק גדול מהזמן הזה מוקדש לריפוי והמתנה לצמיחת עצם חדשה. בהתאם למצבינו, ההליך הספציפי שנעשה או החומרים שבהם נעשה שימוש, לפעמים ניתן לשלב שלבים מסוימים ובכך לצמצם את משך הטיפול כולו.

כאשר נדרשת השתלת עצם

השתלת עצם הלסת

אם עצם הלסת שלנו אינה עבה מספיק או רכה מדי, ייתכן שנצטרך השתלת עצם לפני שנוכל לעבור ניתוח השתלת שיניים. הסיבה לכך היא שפעולת הלעיסה החזקה בפינו מפעילה לחץ גדול על העצם, ואם היא לא יכולה לתמוך בשתל, סביר להניח שהניתוח ייכשל. השתלת עצם יכולה ליצור בסיס מוצק יותר עבור השתל.

ישנם מספר חומרים להשתלת עצם שניתן להשתמש בהם לבנייה מחדש של עצם הלסת. האפשרויות עשויות לכלול השתלת עצם טבעית, כגון ממקום אחר בגופינו, או השתלת עצם סינתטית, כגון חומר תחליף עצם שיכול לספק מבני תמיכה לצמיחת עצם חדשה.

עשויים לחלוף מספר חודשים עד שהעצם המושתלת תצמיח מספיק עצם חדשה כדי לתמוך בשתל דנטלי. במקרים מסוימים, ייתכן ונזדקק השתלת עצם קלה בלבד, שניתן לבצע במקביל לניתוח ההשתלה. מצב עצם הלסת שלנו יקבע איך נמשיך את התהליך.

הנחת השתל הדנטלי

במהלך ניתוח להנחת השתל הדנטלי, מתבצע חתך כדי לפתוח את החניכיים ולחשוף את העצם. נקדחים חורים לתוך העצם במקום שבו יוצב עמוד המתכת של השתלת השיניים. מכיוון שהעמוד ישמש כשורש השן, הוא מושתל עמוק לתוך העצם.

בשלב זה, עדיין יהיה רווח במקום השן החסרה. ניתן למקם סוג של תותבת חלקית וזמנית לשיפור האסתטיקה במידת הצורך.נוכל להסיר את התותבת הזו לניקוי ולזמן השינה.

מחכה לצמיחת עצם

ברגע שעמוד השתל המתכתי מוצב בעצם הלסת, מתחילה אוסאואינטגרציה (קשר מבני בין העצם לשתל). במהלך תהליך זה, עצם הלסת צומחת לתוך פני השטח של השתל הדנטלי ומתאחדת עם פני השטח. תהליך זה, שעשוי להימשך מספר חודשים, עוזר לספק בסיס מוצק לשן המלאכותית החדשה שלנו – בדיוק כפי שעושים שורשים לשיניים הטבעיות!

הצבת קישור

כאשר האוסאואינטגרציה הושלמה, ייתכן ונזדקק לניתוח נוסף כדי למקם קישור בין השתל והעצם. ניתוח קטן זה נעשה בדרך כלל עם הרדמה מקומית.

כדי למקם את הקישור:

  • פותחים מחדש את החניכיים כדי לחשוף את השתל הדנטלי
  • הקישור מחובר לשתל הדנטלי
  • לאחר מכן, רקמת החניכיים נסגרת מסביב, אך לא מעל, הקישור

במקרים מסוימים, הקישור מחובר לעמוד המתכת של השתלת השיניים כאשר העמוד מושתל. זה אומר שלא נזדקק לשלב כירורגי נוסף. עם זאת, מכיוון שהאביזר בולט מעבר לקו החניכיים, הוא נראה לעין כשנפתח את הפה וישאר עד להשלמת התהליך. אנשים שלא אוהבים את המראה הזה יעדיפו לשים את הקישור בהליך נפרד.

לאחר הנחת החיזוק, החניכיים חייבות להחלים כשבועיים לפני שניתן יהיה לחבר את השן המלאכותית.

 

איך בוחרים שיניים מלאכותיות?

ברגע שהחניכיים נרפאו, נוכל לבחור את סוג השן המלאכותית שאנו רוצים על פי הצורף וההעדפה שלנו, ניתנות להסרה, קבועות או שילוב של שניהם:

  • ניתן להסרה. סוג זה דומה לתותבת נשלפת קונבנציונלית ויכולה להיות תותבת חלקית או מלאה. הוא מכיל שיניים לבנות מלאכותיות המוקפות במסטיק פלסטיק ורוד. הוא מותקן על מסגרת מתכת המחוברת לנקודת השתל, והוא נצמד היטב למקומו. ניתן להסיר אותו בקלות לתיקון או לניקוי יומיומי.
  • קבוע. בסוג זה, שן מלאכותית מוברגת או מודבקת לצמיתות על בסיס שתל בודד. לא נוכל להסיר את השן לניקוי או לקראת השינה. לרוב, כל כתר מוצמד לשתל הדנטלי שלו. עם זאת, מכיוון שהשתלים חזקים במיוחד, ניתן להחליף מספר שיניים בשתל אחד אם הם מגושרים יחד.

לאחר ההליך

בין אם יש לנו ניתוח השתלת שיניים בשלב אחד או בשלבים מרובים, אנו עלולים לחוות חלק מאי הנוחות האופיינית הקשורה לכל סוג של ניתוח שיניים, כגון:

  • נפיחות של החניכיים והפנים
  • חבורות בעור ובחניכיים
  • כאבים במקום ההשתלה
  • דימום קל

ייתכן ונזדקק לתרופות כאב או אנטיביוטיקה לאחר ניתוח השתלת שיניים. אם נפיחות, אי נוחות או כל בעיה אחרת מחמירה בימים שלאחר הניתוח, נפנה כמובן לרופא המטפל.

לאחר כל שלב של הניתוח, ייתכן ונצטרך לאכול מזון רך בזמן שמקום הניתוח מתרפא. התפרים המשמשים תפירת החניכיים יתמוססו מעצמם.

תוצאות

רוב השתלות השיניים מצליחות. אולם לעיתים, העצם לא מצליחה להתמזג במידה מספקת לשתל המתכת. עישון, למשל, עשוי לתרום לכישלון השתלים ולסיבוכים.

אם העצם לא מצליחה להתמזג מספיק, השתל מוסר, העצם מנוקה וונוכל לנסות את ההליך שוב לאחר כשלושה חודשים.

לסיכום:

השתלת שיניים מומלץ לעשות אצל רופא מומחה עם נסיון, ד"ר הולדר רופא שיניים ברעננה, ישמח לקבל אתכם כבר היום!

ד"ר הולדר – רופא שיניים ברעננה המתמחה במגוון תחומים כולל טיפול שיניים, טיפולי שורש, השתלות שיניים, שיקום הפה, פרוצדורות שחזור ועוד. בקליניקה שלנו ברעננה תוכלו לקבל טיפול מקצועי, שיניים יפות ובריאות בעזרת צוות מיומן וטכנולוגיה מתקדמת תוך מתן שירות אישי, שירותי ואדיב. קבעו תור עוד היום במרפאת שיניים מרכז גירון רעננה.