מי מפחד מרופא שיניים?

מי מפחד מרופא שיניים?

לפני כ30 שנה, כשהיה בן 9 הגיע רן לטיפול שיניים, אך מכיוון שבאותה תקופה רפואת השיניים לא הייתה מתקדמת כמו היום, לא הצליח הרופא להרדים את מקום הטיפול כהלכה וכתוצאה מכך, סבל רן כאבים עזים במהלך הטיפול. התוצאה הייתה פחד איום מטיפולי שיניים. פחד שהגיע לשיא בשנות ה-20 לחייו, כאשר הפסיק ללכת לרופא השיניים לחלוטין. "אפילו לא יכולתי לנסוע ליד משרד רופא שיניים מבלי להיכנס ללחץ". 

רן היה בן 38 כאשר שן טוחנות חולה החלה להירקב, ובסופו של דבר גרמה לו לכאב בלתי נסבל. "הייתי משותק. אפילו לא יכולתי לשקול ללכת לרופא השיניים", הוא מספר, "הכאב היה עצום אבל עדיין, הפחד היה חזק יותר והעדפתי פשוט לסבול".

רוב האנשים אינם שמחים מטיפולי שיניים אך מסתבר שישנם אנשים רבים ברחבי העולם, שהפחד מפני רופאי שיניים גורם להם להימנע לחלוטין מבדיקות וטיפולים הכרחיים, מה שעלול ליצור נזקים גדולים ואף בלתי הפיכים למצב השיניים ואף גרוע מכך, ישנם מחקרים המראים קשר בין הזנחת השיניים וחלל הפה, למחלות אחרות הנובעות כתוצאה מזיהומים המתפשטים בשאר הגוף כגון מחלות לב, סוכרת ושבץ מוחי.

הפחד מרופאי שיניים הוא כל כך נפוץ עד כדי כך, שלתופעה זו ניתן שם מיוחד: "דנטופוביה".

למרבה המזל, רופאי שיניים רבים מאומנים במיוחד בטיפול בחולים מפוחדים, מגוון שיטות וטיפולים זמינים להפחתת כאבים ולהקלת פחד בכיסא רופא השיניים.

איך אני יודע אם אני סובל מדנטופוביה?

פוביה דנטלית היא מצב חמור יותר מחרדה . מצב זה משאיר אנשים מוכי פאניקה ומפוחדים. לרוב, לאנשים עם פוביה דנטלית ישנה המודעות לכך שהפחד הוא לגמרי לא הגיוני, אבל הם לא מסוגלים לעשות הרבה בנידון. הם מפגינים התנהגות הימנעות קלאסית, כלומר, הם יעשו הכל כדי להימנע מללכת לרופא השיניים. אנשים עם פוביה דנטלית בדרך כלל הולכים לרופא השיניים רק כאשר הם נאלצים לעשות זאת כשהם כבר סובלים מכאב קיצוני. חרדה פתולוגית או פוביה עשויות לדרוש התייעצות פסיכיאטרית במקרים מסוימים.

סימנים אחרים של פוביה דנטלית כוללים:

  • קשיי שינה בלילה שלפני בדיקת השיניים
  • תחושות עצבנות שמתעצמות בזמן שהות בחדר ההמתנה של רופא השיניים
  • בכי או תחושת מחלה הנגרמת מעצם המחשבה על ביקור אצל רופא השיניים
  • קשיי נשימה בסמוך לטיפול או תוך כדי הטיפול

למה אנשים מפחדים מרופא שיניים?

מחקרים מראים שבין 5% ל8% מהאנשים סובלים מפחד מפני רופאי שיניים עד כדי כך שהם מעדיפים לסבול כאב ואף להסתכן בפגיעה בשיניים מאשר ללכת לטיפול אך מהו הגורם לפחד הזה?

חלל הפה הוא אזור רגיש ביותר המחובר באופן ישיר לעצבים רבים. הפה הוא החלק בעל החישה הגבוהה ביותר בגוף כבר מרגע לידתינו. עוד בטרם אנו מסוגלים להשתמש באצבעותינו על מנת למשש ולחוש את העולם, הפה כבר מבצע בחינת מציאות כדי להשיג מזון ולייצר תקשורת עם האם בשלב היניקה. רגישות זו הופכת כל פגיעה בחלל הפה, בשיניים ובחניכיים לכואבת ביותר. בעבר, טיפולי השיניים לא היו מתקדמים כמו היום ואנשים רבים זוכרים טיפולי שיניים כחוויה מכאיבה ביותר. הפחד הזה מועבר בירושה לילדיהם. הורים רבים, שזוכרים את החוויה שהיתה להם בילדותם, מנסים להגן על ילדיהם מפני הפחד כשהם זקוקים לטיפול שיניים, מרגיעים אותם בטרם הטיפול ואומרים להם משפטים כמו: "אל תדאג חמודי, זה לא יכאב בכלל, אין לך מה לדאוג". למרבה האירוניה, הניסיון הזה להרגיע, יוצר בדיוק את ההפך. הילד, שאינו יודע למה לצפות, מבין מהרצון של הוריו להרגיעו, שמדובר בחוויה מפחידה וכואבת שכדאי לו להימנע ממנה ככל האפשר. פעמים רבות, כאשר הילד זקוק לטיפול שיניים, הוא כבר סובל מכאבים עזים, כך שהמחשבה על כאב הטיפול מועצמת מאד מתוך השיחות "המרגיעות". לתת המודע שלנו אין את היכולת להבין את המילה "לא", כשאומרים לנו: "זה לא יכאב" הגוף מיד נכנס למצב כוננות ומצפה לכאב. אצל ילדים הדמיון מעצים את הרגש וכך גם את החוויה עצמה וכשהטיפול מתחיל, כל תחושה ולו הקטנה ביותר של אי-נעימות מתורגמת מיד לכאב גדול. הפחד וההתנגדות של הילד גורמים לקונפליקט עם ההורים, שרוצים לסייע לילד ולטפל בשיניו. הקונפליקט מעצים את תחושת הפחד ומוסיף גם אלמנט של חוסר שליטה אצל הילד. פחדים אלו עלולים ללוות ילדים לאורך שנות התבגרותם ולהמשיך גם כשהם כבר מבוגרים ברשות עצמם.

איך מתמודדים עם פחד מרופא שיניים?

חשוב לזכור שכיום, רפואת השיניים מאד מתקדמת בתחום הכאב ומרבית הטיפולים, כמעט שאינם מורגשים. אנשים מבוגרים הסובלים מפחד מטיפולי שיניים, יכולים לשתף ולהתייעץ על כך עם רופא השיניים. חשוב מאד לבחור רופא שיניים שאיתו מרגישים נעים ונוח וישנה תחושת אמון ברופא ובצוות המטפל. כאשר הרופא המטפל מכיר את הבעיה, הוא יכול להיערך לטיפול בהתאם ולעבור יחד עם המטופל על כל השלבים והפעולות שהוא הולך לבצע ולמה הוא צריך לצפות בדיוק בכל שלב. השיחה עצמה על החששות והפחדים, היא כשלעצמה גורם מרפא שיכול לסייע רבות לשיפור התחושה ונסיכת תחושת ביטחון אצל המטופל. בנוסף רצוי להגיע לטיפול יחד עם אדם קרוב, חבר או בן משפחה שיכולים לתמוך ולסייע בהיבט הרגשי. זמן ההמתנה לטיפול יכול להיתפס כארוך מאד כאשר סובלים מחרדה וכך, הפחד הולך ומתגבר. כאשר ישנו אדם קרוב הוא יכול להסיח את הדעת מהמחשבה על הטיפול, או להיות אוזן קשבת ולתת מקום לתחושות השקשות שעולות. בימים שלפני הטיפול, רצוי לעסוק בפעילות מרגיעה וביום הטיפול, רצוי לפנות את היום כולו מעניינים העלולים ליצור עומס נפשי נוסף, להאזין למוסיקה מרגיעה ולצאת להליכה על מנת לשחרר מתחים מהגוף. במידה ומדובר ממש בדנטופוביה ועוצמת החרדה היא גדולה במיוחד, רצוי להתייעץ עם מטפל מתחום בריאות הנפש בטרם הטיפול בבעיית השיניים.

איך מתמודדים עם פחד מרופא שיניים אצל ילדים?

כאשר מדובר בטיפול בילדים, חשוב מאוד שההורים ימנעו מ"להרגיע" את הילד בטרם הטיפול וישאירו את ההכנה לרופא המטפל. את התחושות הצפויות ניתן לתאר לילד באופן חיובי כמו למשל: "הטיפול עשוי להיות מאד מדגדג" או "אנחנו הולכים לעשות לך לונה פארק ושיגועים בתוך הפה". רצוי גם להגיע יחד עם הילד לפגישה שבה לא מתבצע טיפול כלל, לתת לו לשבת על הכסא ולגעת במכשירים. ברגע שהילד ירגיש בנוח במרפאה, יכיר את הצוות ואת הציוד וירגיש בנוח במקום, הטיפול יראה כחוויה מעניינת ומרגשת גם אם יהיו בה תחושות מעט לא נוחות.

לסיכום

פחד מרופא שיניים הוא נפוץ ביותר ולכן אין סיבה שתרגישו לא נעים אם אתם סובלים ממנו.

כיום רפואת השיניים מתקדמת ביותר והטיפולים כמעט שאינם מורגשים.

ישנן דרכים רבות להתמודד עם פחד זה וחשוב מאד לשתף ולהתייעץ עם רופא השיניים בעניין זה בטרם הטיפול.

במרפאת שיניים ברעננה של ד"ר הולדר אנחנו מקפידים על אוירה נינוחה אשר יוצרת טיפול ללא כאב

ד"ר הולדר – רופא שיניים ברעננה המתמחה במגוון תחומים כולל טיפול שיניים, טיפולי שורש, השתלות שיניים, שיקום הפה, פרוצדורות שחזור ועוד. בקליניקה שלנו ברעננה תוכלו לקבל טיפול מקצועי, שיניים יפות ובריאות בעזרת צוות מיומן וטכנולוגיה מתקדמת תוך מתן שירות אישי, שירותי ואדיב. קבעו תור עוד היום במרפאת שיניים מרכז גירון רעננה.