חדשנות בתחום רפואת השיניים

חדשנות בתחום רפואת השיניים

כילדים, פחדתם מרופא השיניים? אולי עד היום המחשבה על טיפול שיניים מעוררת בכם תחושת אי נוחות, אולי אתם חושבים, העולם שלנו כל כך מתקדם טכנולוגית בכל כך הרבה תחומים, מה לגבי רפואת השיניים? הכיסא הענק והמאיים המואר באור מסנוור, הישיבה הממושכת כשמישהו מסתכל ומחטט בפה שלך באמצעות מכשירים מוזרים ומפחידים, ואם כל זה לא מספיק, אומרים לך לא לאכול אוכל טעים, מתוק ואהוב ומצווים עליך לטפל ולצחצח את השיניים טוב יותר.

כולנו עברנו את זה כילדים והזיכרונות הללו ממשיכים ללוות אותנו גם בבגרותינו באופן כזה או אחר. רק הזיכרון לבדו עלול להעביר בנו צמרמורת. אף אחד לא אוהב ללכת לרופא השיניים ואפילו שכולנו מכירים בעובדת חשיבותה של בריאות הפה והקשר שלה לבריאות הכללית ולאיכות חיינו, עדיין נעדיף להימנע ולדחות ככל האפשר את הביקור אצל רופא השיניים אז כדי לשפר את ההרגשה מעט, ריכזנו לכם מספר טכנולוגיות חדשות בתחום רפואת השיניים, מהם השינויים שכבר כאן ואיך תראה רפואת השיניים בעתיד הקרוב?

בדיוק כמו בכל התחומים ברפואה, לחידושים הטכנולוגיים תהיה השפעה עצומה על האופן שבו תתבצע רפואת השיניים בעתיד הקרוב וכך גם על האופן שבו נטפל בשיניים שלנו בעצמנו. שיניים מלאכותיות מותאמות אישית על המקום בהדפסת תלת מימד? מברשת שיניים מתממשקת עם הסמארטפון?

בואו נראה כמה טכנולוגיות חדשות ומהפכניות בתחום רפואת השיניים:

1. בינה מלאכותית

כבר היום, רופאי שיניים משתמשים בתוכנה כדי לקבל תובנות בקבלת החלטות קליניות. אלה יתפתחו עוד יותר וישלבו אלגוריתם AI שיאפשר לרופאים למצוא את השיטות הטובות ביותר עבור המטופלים שלהם.

מחברי מחקר משנת 2019 כותבים שעם העלייה האקספוננציאלית בנתוני הבריאות וההבשלה של AI בשירותי בריאות, רפואת השיניים נכנסת לשלב חדש של הדיגיטציה שלה. ניתן לשלב אלגוריתמים חכמים בתוך מערכת הבריאות כדי לנתח נתוני בריאות, ממצאי מחקר וטכניקות טיפול כדי להציע המלצות אבחנתיות וטיפוליות למטופלים בודדים.

ככל שיכולת צבירת הנתונים הבריאותיים תשתפר, כך יהיה הטיפול יעיל יותר ובפרט, נתונים גנטיים, שיכולים להציע הבנה עמוקה יותר למערכת של כל אדם ולהכין עבורו טיפול מותאם אישית. בינה מלאכותית שתהיה מחוברת למסד נתונים מעין זה תוכל להציע לרופא השיניים את דרך הטיפול הטובה והמומלצת ביותר עבורנו באופן אישי.

בנוסף לנתוני בריאות עשירים, אלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית יכולים לעזור למומחים לטפל טוב יותר במצבי שיניים. חוקרים בשנת 2019 פיתחו שיטה למדידה וכימות של תאי חיסון בקרבת תאי סרטן הפה באמצעות מחשב. שיטה זו מספקת תובנות טובות יותר לגבי התפשטות ועמידות לסרטן ובכך עוזרים בקביעת סיכויי ההישרדות. אחרים משתמשים ביכולות מחשוב כדי לזהות טוב יותר עששת ומחלות חניכיים בצילומי רנטגן. גישות כאלה יכולות להפוך לפרקטיקה סטנדרטית בעתיד הקרוב.

2. מברשת שיניים חכמה

ככל שיעבור הזמן, הבתים שלנו ילכו ויתמלאו מכשירים המתממשקים באופן חכם אל הסמארטפון והמחשב וכך גם בתחום רפואת השיניים. הרעיון של חיישן בתוך מברשת שיניים עלול להישמע מוזר בהתחלה אך היתרונות בכך עצומים.

כבר כיום קיימת מברשת שיניים חשמלית לילדים המוודאת שהצחצוח נעשה בדרך הנכונה באמצעות משחקים מהנים בחיבור לאפליקציה ומספקת הצעות כיצד לשמור על הרגל נכון של ניקיון השיניים שלהם באופן קבוע. מברשת שיניים חכמה אחרת מגיעה עמוסה בחיישנים בידית שלה. אלה מספקים משוב בזמן אמת באמצעות אפליקציה נלווית המזהירה אותך אם אתה מפעיל יותר מדי לחץ, היכן אתה מצחצח ואפילו מאמנת את המשתמש כיצד לצחצח נכון.

ישנם כאלה הרואים יעילות נמוכה בסוג כזה של מברשות שיניים וטוענים כי אין תחליף להסבר מקצועי של רופא שיניים בעניין צחצוח נכון.

בעייה נוספת עם טכנולוגיה זו היא מתן הזכות לחברות המייצרות לעשות שימוש בנתונים הבריאותיים ולמוכרן לצד שלישי.

3. מציאות רבודה

אולי אתה מכיר את המציאות הרבודה (AR) מאפליקציות מדיה חברתית. מדובר באותה טכנולוגיה שסנאפצ'אט משתמשת בה כדי להלביש פילטרים על הפנים שלך במהלך סלפי כדי שתראה כמו כלב או עם אוזניים של ארנב, אבל ב AR משתמשים גם ברפואת שיניים למטרות חינוכיות וקליניות.

חברה חדשה משלבת AR עם בובת תצוגה שעליה יכולים סטודנטים לרפואת שיניים לבצע הליכים תוך קבלת משוב מיידי בזמן מעקב אחר תנועותיהם. פיתוח זה עוזר להם לזהות מהר יותר היכן עליהם להשתפר ולפתח את כישוריהם בתהליך. טכנולוגיה זו כבר קיימת ונמצאת בשימוש על ידי 8,500 תלמידים בבתי ספר לרפואת שיניים ברחבי העולם.

ברפואת שיניים, הטכנולוגיה נפוצה יותר בהליכים משחזרים ואסתטיים על מנת לעזור למטופלים לדעת איך הם ייראו לאחר הטיפול. ישנן שתי חברות שפיתחו יישומי AR כאלה העושים שימוש במצלמה של הטלפון או הטאבלט ונותנים תיאור וירטואלי של מערכת השיניים החדשה לפני ההליך. כך יכולים המטופלים יחד עם הרופאים להגדיר את מאפייני השיניים שלהם כמו למשל גובה ומרווח לפי טעמם עוד לפני שהם נכנסים לחדר הניתוח.

4. מציאות מדומה

בשונה ממציאות רבודה בה מתווספים אלמנטים על העולם הקיים, מציאות מדומה (VR) נותנת תמונת מציאות שלימה וחדשה לחלוטין. באמצעות קסדה מיוחדת, ניתן להכניס סטודנטים לרפואת שיניים לחדר הניתוח מהספה שלהם, ולאפשר למטופלים להינות מסביבה רגועה ונעימה של קולות ונופים במהלך טיפול.

כיום רק סטודנטים בודדים יכולים להציץ מעבר לכתפו של המנתח במהלך ניתוח ומאתגר ללמוד כך את הטריקים של המקצוע. עם מצלמת מציאות מדומה, מנתחים יכולים להזרים פעולות לכל מקום ברחבי העולם ולאפשר לסטודנטים לרפואה להיות שם ממש באמצעות משקפי ה-VR שלהם. רפואת השיניים אף עלתה על תחומי רפואה אחרים באימוץ שיטה זו. עוד בשנת 2015, ערכה חוקרת את ניתוח השיניים הראשון שצולם באמצעות VR ואיפשר למשקיפים לסייע למעשה בכל ההליך מנקודת מבטו של המנתח. לשם השוואה, הניתוח הראשון מתועד VR בוצע בבית החולים המלכותי בלונדון בשנת 2016. ניתן להשתמש בטכנולוגיה נוספת כדי לסייע לרופאי שיניים לבנות את כישורי האמפתיה שלהם באמצעות סימולציות המכניסות אותם לנעלי המטופלים שלהם או במצבים מאתגרים. 

מצד המטופל, VR עשוי להיות הפתרון לחרדה של רופא השיניים שלנו . ניסוי עם 69 משתתפים הראה שניתן להשתמש ב-VR ככלי הסחת דעת יעיל ברפואת שיניים. המטופלים הרכיבו משקפיים שהציגו סצנות טבעיות מרגיעות, ולכשנשאלו לאחר הטיפול על החוויה, הזכרון שלהם היה חיובי ונעים ביותר!

5. עיצוב בעזרת מחשב והדפסה בתלת מימד 

הדפסת תלת מימד אינה זקוקה להצגה בהתחשב בבאזז שהיא יצרה בתחום הבריאות לפני זמן מה עם הפוטנציאל של הטכנולוגיה להדפיס תרופות, תותבות ואפילו העתקים של איברים. חשיבותה הודגשה עוד יותר במהלך משבר הקורונה כשסייעה לעקוף את שרשראות האספקה ​​כדי לענות על דרישות בתי החולים. ככל שהטכנולוגיה תהפוך לחלק בלתי נפרד מן הפרקטיקה הרפואית, היא תשולב גם במעבדות שיניים.

עיצוב בעזרת מחשב (CAD) וייצור בעזרת מחשב (CAM), כולל הדפסת תלת מימד, כבר מחוללים מהפכה בתחום, בשיפור היעילות והוזלה ניכרת של המוצרים הדנטליים. באופן מסורתי, כאשר מטופל זקוק לכתר, רופא שיניים חייב להכין תבנית מהשן ולעצב כתר זמני, ולאחר מכן לחכות למעבדת השיניים שתכין כתר קבוע.

עם טכנולוגיית ה- CAD / CAM , השן מצולמת והתמונה מועברת ישירות אל המחשב. תמונה זו מועברת לאחר מכן למכונה שמייצרת את הכתר ממש במשרד.כך נחסך הזמן והמאמץ בטירטור בין המרפאה למעבדה.

מדפסות תלת מימד מסוגלות גם לייצר מודלים אורתודונטיים, מדריכים כירורגיים, מיישרים, גשרים ועוד ציוד שיניים באופן מהיר ומדויק יותר; משימות שייקחו זמן רב יותר בשיטות מסורתיות. מצב זה עוזר בשיפור זרימת העבודה, הפחתת שגיאות וכמות העבודה הדרושה, מה שבסופו של דבר מעניק חסכון בעלות הטיפול והכוללת ואיכות גבוהה יותר.

7. מצלמה תוך-אוראלית

אחת הטרדות הגדולות ביותר בזמן הישיבה  בכיסא רופאי השיניים היא שלפעמים, לא משנה כמה תפתחו את הפה לרווחה, רופא השיניים עדיין לא יכול לראות את מה שהוא היה רוצה לראות, אפילו על ידי שימוש במראה השיניים האמינה . מצבים כאלה אינם רק לא נוחים הן למטופל והן לרופא , אלא גם כואבים. עם זאת, הופעתן של מצלמות תוך-אוראליות יכולה לפתור בעיה זו בדיוק.

חברות רבות כבר השיקו מצלמות תוך-אוראליות והן קיימות בשוק. טכנולוגיה מתקדמת יותר מציעה את טכנולוגיית העדשה הנוזלית, טכנולוגיה ייחודית של מצלמות הפועלת ממש כמו העין האנושית כדי להבטיח לכידת תמונה ללא מאמץ כדי לספק תמונות ברורות ומפורטות שהמטופלים יכולים להבין בעצמם.

8. רפואת שיניים רגנרטיבית

כולנו יודעים שבשלב מסויים השיניים שלנו יפלו עם הגיל או עם נזק ונחליף אותן בתותבות. עם זאת, תחום רפואת השיניים הרגנרטיבית מאתגר את הרעיון הקדום הזה עם פיתוחים שיכולים להוביל לריפוי עצמי של שיניים וטיפול ביולוגי בשיניים פגועות. 

בעבר, חוקרים מאוניברסיטת נוטינגהאם ומאוניברסיטת הרווארד פיתחו סתימות שיניים המאפשרות לשיניים לרפא את עצמן. סתימות אלו מעוררות תאי גזע כדי לקדם את צמיחת הדנטין, המרכיב העיקרי של השיניים שלנו . זה למעשה מאפשר למטופלים להצמיח מחדש שיניים שנפגעו כתוצאה ממחלות שיניים ולבטל את הצורך בטיפולי שורש!

תגליות חדשות של חוקרים ממכון קרולינסקה בשנת 2020 יכולים להאיץ את הפיתוח בתחום הרפואה הרגנרטיבית. חוקרים אלה הצליחו למפות את מסלולי ההתמיינות של התאים המרכיבים את השיניים האנושיות. בנוסף הם גילו סוגי תאים ושכבות תאים חדשים בשיניים שיכולים להשפיע על רגישות השיניים.

מרגש לחשוב שאולי לא נצטרך שיניים מלאכותיות כדי להחליף את השיניים שלנו כשנהיה זקנים, לא? 

לסיכום

אלה הם רק חלק מפיתוחים חדשים ומעניינים בתחום רפואת השיניים ובהחלט אנו חיים בתקופה מרגשת של שינויים חיוביים ובצעידה לעבר עתיד מזהיר.

מה עולה לכם כשאתם חושבים על רפואת השיניים כיום ואיך הייתם רוצים שתראה בעתיד? נסו לדמיין זאת ומי יודע, אולי העתיד כבר כאן!

ד"ר הולדר – רופא שיניים ברעננה המתמחה במגוון תחומים כולל טיפול שיניים, טיפולי שורש, השתלות שיניים, שיקום הפה, פרוצדורות שחזור ועוד. בקליניקה שלנו ברעננה תוכלו לקבל טיפול מקצועי, שיניים יפות ובריאות בעזרת צוות מיומן וטכנולוגיה מתקדמת תוך מתן שירות אישי, שירותי ואדיב. קבעו תור עוד היום במרפאת שיניים מרכז גירון רעננה.