הלבנת-שיניים/מאמרים

הלבנת שיניים/ הבהרת שיניים

שיניים אינן לבנות, השיניים של כולנו הן במקור בגוונים שונים של שנהב. יש אנשים שצבע השיניים שלהם יותר כהה או יותר בהיר, ויש אנשים שעם הגיל השיניים שלהם הופכות ליותר כהות. הצבע הינו בעיקר תוצאה מהשתקפות השכבה הפנימית של השן דרך הזגוגים או אמייל של השן, שזה חומר עם רמות שונות של שקיפות. הלבנת שיניים או הבהרת שיניים הינה פרוצדורה שמטרתה הינה לשנות את שקיפות הזגוגית כדי להסתיר את הצבע הפנימי של השן.

איך הבהרת שיניים, הלבנת שיניים מתבצעת?

אחרי בדיקת התאמה, מוודאים שאין נגעי עששת לא מטופלים ואין דלקת חניכיים או פצעים בפה, לוקחים מידות לבניית כף אישית להלבנת שיניים, עושים הסרת אבנית, כתמים ורובד חיידקים, ומבצעים הבהרת שיניים ראשונית במרפאה, בעזרת חומרים מיוחדים שאינם ניתנים לשימוש ביתי. זאת פגישה של שעה במרפאה, הנותנת לנו להעריך את המשיך הלבנת שיניים הביתי שהמטופל מתחיל מיד. מטופלים מקבלים מאיתנו את הכף האישית המשמש להמשיך התהליך בבית, ביחד עם חומר המיועד לשימוש ביתי. הלבנת שיניים התחלתית במרפאה בדרך כלל משיגה ירידה של דרגה אחד עד דרגה וחצי בסולם בהירות השיניים. הבהרת שיניים ביתית תשיג עוד דרגה וחצי עד שתי דרגות בסולם הבהירות. 

כמה זמן ממשיך תהליך הבהרת שיניים, הלבנת שיניים ביתי?

אחרי הטיפול הראשוני במרפאה, התהליך הביתי מתחיל. מדובר בשימוש יומי של הכף האישית מלאת חומר הלבנת שיניים, ומשתמשים בו לילי במשך שבוע ימים. בדרך כלל זה מספיק כדי להגיע לצבע בהיר, אמנם אנשים שהצבע ההתחלתי שלהם כהה במיוחד או אלה שרוצים צבע מעוד בהיר יכולים להשתמש בחומר לתקופה יותר ארוכה.

איך שומרים על הלבנת השיניים?

הלבנת שיניים הינו תהליך הפיך. לשיניים אחרי הבהרת שיניים יש נטייה לחזור לצבע הקודם. יש כמה דברים שניתן לעשות כדי לעכב את החזרה לצבע המקורי. ראשון ביניהם הינו היגיינת פה קפדנית כדי למנוע הצטברות של חומרים הצובעים את השיניים. במיוחד בתקופה אחרי ההלבנה יש להימנע ממאכלים הצובעים שיניים כגון סלק, יין אדום, קפה שחור, חליטות צבעוניות וכ"ו. יש לחזור לפעולה הביתית כל שישה חודשים כדי לשמור על התוצאות.

מי יכול לקבל הלבנת שיניים?

הבהרת שיניים הינו תהליך שכמעט כל אחד ואחת יכולים לעבור, אבל לא כל השיניים ניתן להבהיר. החומרים להלבנת שיניים עובדים רק על זגוגית השן, ובשל כך רק שיניים בעלי זגוגית שלם ניתנים לטיפול. הלבנת שיניים לא עובדת כלל בשיניים עם ציפוי קוסמטי כל שהוא, גם לא בשיניים מכוסים בכתרים חרסינה או קומפוזיט. שיניים שבהן סתימות מחומרים דמוי שן עוברים הבהרה בחלק הזגוגי, אבל החומר סתימה יישאר בצבע המקורי. גם שיניים שחוקות אינן מועמדות טובות להלבנת שיניים, כמו שיניים עם נסיגת חניכיים משמעותית לא מקבלות בצורה טובה הבהרת שיניים.