רפואת-שיניים-ללא-מתכת/מאמרים

רפואת שיניים ללא מתכת

האם אפשר לעשות שיניים חדשות בלי מתכת?

רפואת שיניים ללא מתכת הינה שאיפה רבת שנים. מתחילת רפואת השיניים, קרוב ל 3000 שנה, מנסים לשחזר שיניים הרוסות. עד לא מזמן, הדרך היחידה עם סיכוים טובים לעמידה ונוחות בתוך הפה הייתה השימוש במתכות. הדרך של רופא השיניים היתה לסתום חור בעזרת אמלגם של כספית וכסף, או לשחזר שן שבורה בעזרת יציקת זהב או מתכת אחרת.

אבל בשנים האחרונות, שיקולים אסתטיים ובריאותיים מובילים את רפואת השיניים בחיפוש של אלטרנטיבות לשחזורים מתכתיים. עוד משנות ה 60 של המאה ה 20 אנחנו מנסים להתנער מאמלגמים כסף-כספית. עדי כספית הינם רעילים ואיננו באמת יודעים מה השפעת האמלגם בבריאות שלנו. בעצם יש הוכחות שכספית רעיל דווקא לצוות של מרפאת השיניים. מתקיים פיתוח של חומרי סתימה פלסטיים בצבע שן להחלפת סתימות אמלגם, אבל השימוש שלהם מוגבל. הם אינם חזקים מספיק, ויש דיווחים על קשר בין החומרים האלה לכימיקלים מסרטנים. מבחינה בריאותית, זהב בסתימות או ביציקה הינו הפתרון הכי טוב, בשל העובדה שאין תגובה ביולוגית של הגוף נגדהם, אבל לא הרבה אנשים מוכנים לקבל זהב צהוב בתוך הפה. שימוש בכתרים בנוים חרסינה מולחמת למתכת לא תמיד אפשרי בשל מגבלות אסתטיות או אלרגיות כשמדובר על מתכת בסיסית או על בעיות של שבריריות ומחיר במקרה של סגסוגות אצילות.

הפתרון לבעיות הינו שימוש קראמיקות לשחזור שיניים. קרמיקות דנטליות הינם חומרים בעלי תכונות אסתטיות מושלמות והינם מספיק חזקות לשרוד בסביבה של הפה, והם ידידותיים לגוף ואינם גורמים לתגובות אלרגיות רעילות או בריאותיות אחרות המיוחסות לשחזורים מתכתיים

אנחנו משתמשים בימינו בשלושה סוגים עיקריים של חומרים קרמיים לשחזור שיניים: קרמיקות זכוכית, קרמיקות היברידיות וקרמיקות מבוססות זירקונייה.

קרמיקות זכוכיות, הידועים כחרסינות, מציגים תוצאות אסתטיות מושלמות, והם מספיק חזקים לבניית שיניים בודדות או גשרים קצרים. הם בעצם עד פי 4 יותר חזקים משיניים טבעיות, ובשימוש נכון ע"י רופא שיניים מיומן, אי אפשר להבדיל אותם משיניו של המטופל עצמו. הם שומרים על יופי ותפקוד והם עמידים לשנים רבות.

קרמיקה היברידית הינה שילוב של חלקיקים קרמיים במטריקס של חומרים מרוכבים חזקים במיוחד. חוזקם יותר מכפול זה של שיניים טבעיות. הם בעלי תכונות אסתטיות מקובלות ואחיזתם והתאמתם לשן שהם משחזרים היא אופטימלית. הם מהווים החומרים הכי טובים לבניית כתרים על גבי שתלים או לשחזור שיניים ע"י שחזורים חלקיים כגון אינליי או אונליי או כתרים חלקיים. הדרך לייצר אותם הינה כרסום/חריטה מגוש חומר מתועש ובשל כך השימוש בחומרים הנפלאים האלה הינו כמעט מוגבל לרופא שיניים בעל מערכת עיצוב ובניית שחזורים כמו מערכת ה CEREC MC-XL במרפאת השיניים של ד"ר הולדר

קרמיות מבוססות זירקונייה מהווים את הטרנד לעתיד ברפואת השיניים משקמםת. הם חזקים במיוחד, עד פי 8 משיניים טבעיות. יש כמה שאלות לגבי עוצמתן לטווח ארוך, ואסתטית הינם מגיעים עדיין לרף של החרסינות. בשל כך הם עדיין משמשים בעיקר כבסיס לחרסינות יותר אסתטיות. הם יקרים בשל התהליכים המורכבים ליצירתם, אבל זה רק עניין של זמן עד שיגיעו לרמת האסתטיקה ומחיר שתהפוך אותם לטיפול הסטנדרטי.

מעוניינים ברפואת שיניים נטולת מתכות? על תהססו ליצור קשר איתנו.