מה זה שתל דנטלי

מה זה שתל דנטלי

שתל דנטלי בצורה הכי פשוטה, הינו תחליף מלאכותי לשן חסרה. מתחילת ההיסטוריה האנושית, אנשים אבדו שיניים, כן למחלות או לחבלה. להיות בלי שיניים אינו נוח ובוודאי לא אסתטי. אנשים לא רוצים להיות בלי שיניים ובגלל זה במשך מאות רבות של שנים המין האנושי ניסה להחזיר ללסתות את השיניים האבודות.

עד שנות ה 50 של המאה העשרים, רוב הניסיונות להשתלת שיניים נכשלו אחרי תקופה קצרה בתוך הפה. פיתוח שיטות כירורגיות חדשות ובטוחות, נעשה אפשרי יצירת שלדות מתכתיות להנחת בלסתות, והתחיל עידן השתלים הסאב פריאוסטאליים מפלדה אל חלד. מדובר על תהליך מסובך, מכאיב, עם כשלונות רבות, אבל הייתה הדרך היחידה להחליף שיניים אבודות ע”י תותב נייח. עד שבנות ה1970, כירורג אורטופדי  שוודי בשם פ.י. ברנמרק המציא שתל דנטלי אוסיאו אינטגרלי בצורת שורש שן. זה הסוג של שתל דנטלי ההנפוץ בימינו.

שתל דנטלי היום מיוצר בכל מיני צורות, גדלים ושמות, אבל משותף לכולם שני מאפיינים: הם כולם בנוים מחומר המאפשר לעצם לגדול בתוך השתל, ולכולם גם חלק חודר את הרקמה הרכה (החניכיים) לשמש כבסיס לשיניים תותבות.

את החיבור של שתל דנטלי לעצם משיגים ע”י תהליך ששמו אוסיאו אינטגרציה ( OSSEOINTEGRATION) שבו יתד מתכתית נחדרת בעדינות במכתשית המחוררת במיוחד, והעצם גודלת ביתד (השתל) והיא ננעלת במקום והופכת להיות חלק מהעצם עצמה. המתכת בעלת התכונות הכי טובות לתהליך החיבור וספיגה של כוחות הלעיסה הינה טיטניום. רוב השתלים הדנטליים היום בנוים טיטניום טהור או סגסוגות טיטניום מיוחדות. תהליך בניית השתלים כולל גם טיפולי פני השטח של השתל לחיבור טוב יותר לעצם וסטריליות מוחלטת.

החלק החודר בחניכיים של שתל דנטלי לבניית השיניים ידוע בשם מבנה. בונים אותו בהמון גדלים וצורות כדי לאפשר את השיטות השונות שרופא השיניים משתמש לשחזור השיניים החסרות או לשיקום מערכת הלעיסה. יש שחזורים קבועים, שחזורים ניידים, שחזורים מודבקים ושחזורים מוברגים.

תהליך ההשתלה הינו תהליך המשלב כירורגיה ושיקום. החדרת שתל דנטלי בלסתות הינו הליך כירורגי ותלוי במצב הספציפי יכול להיות מאוד קל ומהיר או תהליך מורכב של זמן ארוך ופגישות מרובות. רק אחרי וידוי החדרה מוצלחת של השתל בתוך הלסת ניתן לבנות את השיקום הסופי עליו. ברוב המקרים, מיום החדרת השתל עד השיקום עוברים כמה חודשים. הזמן הינו תלוי בכמה משתנים: בריאות המטופל/ת, מצב העצמות, כמות ומיקום של השתלים, סוג של שחזור הרצוי וקיומם של דרישות מיוחדות כגון אסתטיקה קדמית או בעיות תחזוקה.

במרפאת השיניים של ד”ר הולדר אנחנו משתמשים רק בשתל דנטלי בצורת שורש בנוי טיטניום או סגסוגת גבוהה מן החברות הכי מכובדות בעולם. ואין אמת לאמירה שרק שתלים תוצרת הו”ל טובים, שתלים תוצרת הארץ הינם בין הטובים בשוק היום. עדיפות לשתל מספק אחד או אחר הינה אישית בדרך כלל, אם כי מקרים ספציפיים דורשים את השימוש בסוגים ספציפיים של שתלים כגון שתלים קצרים במיוחד (https://www.holderdent.com/bicon) או שתלים זיגומטיים. שתלים מיוחדים האלה הם היחידים המסופקים ע”י חברה יחידה בעולם כל אחד באיכות המתאימה.

רוצים יותר מידה? על תהססו להתקשר למרפאת שיניים ד”ר הולדר לקבוע פגישת אבחון